13 сен. Священномученик Киприан Карфагенский

I. ОБРЕТЕНИЕ ИСТИНЫ. ОТ МГЛЫ ЯЗЫЧЕСТВА К СВЕТУ ХРИСТОВУ

Фасций Киприан, сын сенатора язычника,
родися в Карфагене около лета 200 от Рождества Христова.
Обладая богатством и блестящим образованием,
стал учителем красноречия и философии,
славным оратором и ходатаем в судищах.
Но душа его, пребывающая во мгле нощной,
жаждала света Истины.
Роскошные пиршества не могли утолити сей жажды.
Заинтересовався христианством,
он познакомися с творениями Тертуллиана.
Но казалось ему невозможным достигнути обещанного возрождения.

От сего тяжкого состояния вывел его друг,
пресвитер Цецилий.
В 46 летнем возрасте ученейший язычник
был принят в общину яко оглашенный.
Еще до Крещения раздал все имение нищим
и переселися в дом пресвитера Цецилия.
Силу благодати Божией, полученной в Крещении,
он описал тако:
Егда возрождающая волна очистила нечистоты моей жизни,
свет тихий и ясный низшел с Небеси в сердце мое...
Аз уразумех, яко жившее во мне по плоти принадлежаше земле,
а начася ныне Божие, живущее Духом Святым.

II. АРХИПАСТЫРСКОЕ СЛУЖЕНИЕ. МУДРОЕ УПРАВЛЕНИЕ

Примерно через лето по Крещении
святой Киприан был рукоположен во пресвитера.
А по кончине епископа Доната
вси единодушно избраша его епископом Карфагенским
около лета 248.
Святитель ревностно заняся благоустройством Церкви
и искоренением пороков среди клира и паствы.
Святая жизнь его вызывала у всех желание
подражати его благочестию, милосердию и мудрости.
Епископы иных кафедр часто обращахуся к нему за советом.

III. ИСПОВЕДНИЧЕСТВО ВО ВРЕМЕНА ГОНЕНИЙ

Гонение Декия и проблема падших

Егда начася гонение императора Декия,
святитель, емуже было о сем открыто в видении,
скрыся, дабы укрепляти паству из укрытия.
Раздели церковное имение меж клириками
ради помощи нуждающимся.
Мнози христиане, убоявшеся мук, принесоша жертвы идолом.
Сии отпадшии прошаху у исповедников письма мира
ради принятия их обратно в Церковь.

Установление чина покаяния

Святитель Киприан написа послание,
в нем же указа, яко отпадших можно приимати,
но токмо по рассмотрении обстоятельств их падения,
испытании искренности покаяния
и с разрешения епископа.
Свое решение он согласи с иными епископами,
получив их полное одобрение.

Раскол Феликиссима и Новата

Мирский человек Феликиссим и пресвитер Новат,
вознегодовав на распоряжения святителя,
подняша возмущение.
Святитель отлучи их от Церкви,
посланием же к пастве увещеваше всех
хранити единство и подчинятися епископу.
На Поместном Соборе 251 лета
возмущение было осуждено,
а отлучение подтверждено.

IV. БРАНЬ ЗА ЕДИНСТВО ЦЕРКВИ И НОВЫЯ ИСКУШЕНИЯ

Раскол Новациана

Римский пресвитер Новациан,
емуже присовокупися карфагенский Новат,
учини новый раскол.
Он утверждаше, яко отпадших не можно приимати ни с покаянием,
и беззаконно постави на Римскую кафедру иного епископа.
Противу сего беззакония святитель Киприан
написа ряд посланий и книгу О единстве Церкви.

Служение милосердия во время мора

Егда в Карфагене разразися моровая язва,
святитель яви образец мужества:
сам ухаживаше за больными и погребаше мертвых,
не токмо христиан, но и язычников.
Во время последовавших глада и набегов варваров
упроси богатых граждан жертвовати средства
на пропитание алчущих и выкуп пленных.

V. МУЧЕНИЧЕСКИЙ ВЕНЕЦ

Егда начася гонение императора Валериана,
карфагенский проконсул Патерн потребовал от святителя
принести жертву идолом и выдати пресвитеров.
Святитель твердо отказася.
Бысть сослан в Курубис, идеже ему во сне
бысть предвозвещено о скорой мученической кончине.
Желая пострадати в Карфагене, он сам возвратися тамо.
На судищи паки отказася принести жертву
и бысть приговорен к усечению мечем.
Услышав приговор, святитель рече: Благодарение Богу!
Народ же воскликну: И мы хотим умрети с ним!
На месте казни он благослови всех,
сам завязал очи и преклонил главу.
Мученическая кончина последовала в лето 258.
Тело его бысть погребено христианами.

ТРОПАРЬ

Правило веры и образ кротости,
воздержания учителя
яви тя стаду твоему
Яже вещей Истина.
Сего ради стяжал еси смирением высокая,
нищетою богатая,
отче священномучениче Киприане,
моли Христа Бога,
спастися душам нашим.

КОНДАК

От Рима преславный воссияв,
и в Карфагене добрый светильник явился еси,
священномучениче Киприане,
словом и житием просвещая избранныя твоя.
Сего ради востекл еси на высоту страдания,
получил еси венец правды от Христа Бога,
Егоже моли спасти души наша.

МОЛИТВА

О, священномучениче Киприане, светильниче Карфагенский и всея Церкве Православныя твердый исповедниче! К тебе, яко скорому помощнику и теплому молитвеннику, мы прибегаем и с верою просим:
испроси нам у Всемилостивого Господа дух ревности о единстве Церкви, да не уклонимся в расколы и ереси;
дух мужества и исповедания, да не устрашимся гонений и напастей;
и предстательством твоим сохрани нас в любви и истине, да сподобимся достигнути Царствия Небесного и купно с тобою славити Отца и Сына и Святаго Духа во веки веков.

АМИНЬ.

P.S. О, священномучениче Киприане,
молитвенниче о душах наших и исповедниче преславный,
молися о нас, да и мы, твоему житию подражающе,
сподобимся вечных благ.

Духовные уроки подвига:

Сила покаяния от ученого язычника до святого епископа: путь обращения свидетельствует, что благодать Божия способна преобразить всякого кающегося.
Ревность о единстве святитель явил себя непоколебимым столпом Православия, ревностно охраняющим церковное единство от расколов.
Мужество до конца принятие мученического венца стало завершением жизни, всецело посвященной служению Богу и Церкви.

Священномучениче отче Киприане, моли Бога о нас


Рецензии