Plein air

https://www.youtube.com/watch?v=dSllQc3r1C4

What is EN PLEIN AIR painting? | Monet's Impression, Sunrise

ARTSQ
Aug 4, 2025  #impressionism #enpleinair #claudemonet
The term “en plein air” means “in the open air” and refers to painting outdoors, directly from nature. This video explores Claude Monet’s Impression, Sunrise (1872), which captures the port of Le Havre at dawn. Learn how he used en plein air techniques to create this famous Impressionist painting. We’ll look at how this method, popularized by artists like Monet, allowed artists to capture the changing effects of light, weather, and seasons.

Speaker: Dr. Lauren Kilroy-Ewbank

Join this channel to get access to perks:
   / @artsq_channel 

CHAPTERS
0:00 Monet's Impression, Sunrise
0:26 What is en plein air painting?
1:04 Monet at work
1:24 The name Impressionism
2:06 How to paint in the open air

***
Пленэ;р (плене;р[1], от фр. en plein air — «на открытом воздухе») — термин, обозначающий «творческий метод работы живописца на природе, на открытом воздухе», предполагающий, в отличие от академической традиции, писать картину или этюд от начала до конца либо по большей части не в мастерской, а непосредственно с натуры[2]. Этот термин также используется для обозначения отражения красочного богатства натуры, всех изменений цвета в естественных условиях, при активной роли света и воздуха. При таком методе может использоваться любая техника, однако живопись на пленэре имеет ряд особенностей, присущих именно пленэру и связанных, прежде всего, с ограниченным временем выполнения работы до тех пор, пока состояние света существенно не изменится.


Содержание
1 Возникновение пленэрной живописи
2 Особенности пленэрной живописи
3 Галерея
4 Примечания
5 Ссылки
Возникновение пленэрной живописи
Академическая традиция, сложившаяся в XVI—XVII веках, предписывала художникам писать в мастерской, ателье, павильонах, специально оборудованных рассеянным и мягким верхним освещением. Длительная работа над большой картиной требует проведения ежедневных сеансов в одни и те же дневные часы при постоянном освещении. Чтобы сохранить «верность натуре», художники делали подготовительные этюды, если того требовал сюжет — на открытом воздухе, например при написании пейзажа, а затем с этюда переносили пейзаж в картину. При таком методе со временем накапливались негативные качества — условность колорита с одним условным источником света, техники работы по красному грунту (болюсу) с пробела;ми и чёрными тенями.

Пленэр появился в начале XIX века в Англии благодаря творчеству живописцев Джона Констебла и Ричарда Паркса Бонингтона. «Пленэризм» становится основой эстетики художников, для которых свет и воздух приобретают самостоятельное значение и особый живописный интерес. Такую живопись практиковали французские художники барбизонской и нормандской школ. Этот метод живописи пользовался большой популярностью у французских импрессионистов (именно тогда пленэр как термин получает широкое употребление). Такие художники, как Камиль Коро, Жан-Франсуа Милле, Камиль Писсарро, Пьер-Огюст Ренуар и не в последнюю очередь Клод Моне внесли свой вклад в становление пленэрной живописи.

Импрессионисты стремились сохранить «верность натуре», стараясь передать в живописи состояние природы в определённый момент дня и времени года. Поэтому они работали над небольшими картинами, которые можно было создать за один-два сеанса и при необходимости только завершить в мастерской. Отсюда также возникла идея «серий» изображения одного и того же мотива в разные моменты дня и ночи, например «Стога» или «Руанский собор» Клода Моне.

Такие новации связаны с изменениями в мировоззрении и эстетических представлениях Нового времени. Людей стали больше интересовать не отвлечённые идеальные образы «вневременной красоты», а ценность преходящего момента, мгновения быстротекущей жизни. Широкое письмо «за один сеанс» стали применять не только импрессионисты, но и художники других течений и школ (дивизионисты, неоимпрессионисты)[3].

В России с середины XIX века пленэрной живописью успешно занимались Александр Ива;нов, Василий Поленов, Исаак Левитан, Валентин Серов, Константин Коровин, Игорь Грабарь.

Особенности пленэрной живописи
Наиболее ярким примером последовательной работы художника на пленэре является метод импрессионизма. Художники К. Моне, Э. Дега, К. Писсарро, А. Сислей, О. Ренуар стремились писать «только по натуре», фиксируя краткое состояние природы при определённом освещении. От этого их картины казались неоконченными, за что живописцев упрекали критики и публика. Такой способ работы позволял изображать эффекты освещения — света, тени и рефлексов, передавая их не традиционно, валёрами, а тепло-холодными отношениями тонов.

Один из немногих французских критиков, с самого начала положительно оценивавших новации французских импрессионистов, Ж.-Л. Кастаньяри писал:


«Это одарённые, очень одарённые молодые люди. Они воспринимают природу так, что она получается какой угодно, только не скучной и не банальной. Их живопись полна жизни, стремительна, легка. Она чарует… Они не стремятся к точному воспроизведению, а ограничиваются общим восприятием… Они являются импрессионистами в том смысле, что воспроизводят не сам пейзаж, а впечатление, вызываемое данным пейзажем… Таким образом, они отходят от действительности и полностью переходят на позиции идеализма»[4].

Именно импрессионисты подняли этюд, выполненный на пленэре, до уровня полноценных самостоятельных картин. Художники-импрессионисты старались как можно точнее передать собственные впечатления от окружающего мира — ради этой цели они отказались от существовавших академических правил живописи и создали новую технику. Её суть сводилась к передаче тональных отношений при помощи раздельных мазков чистых красок. Такой метод создавал на картине впечатление растворения формы в окружающем свето-воздушном пространстве. Клод Моне писал о своём творчестве:


«Моя заслуга в том, что я писал непосредственно с природы, стараясь передать свои впечатления от самых непостоянных и изменчивых явлений»[5].

— А. Г. Филиппов
Новый способ письма породил течение «пленэризма», значение которого выходит за границы французского импрессионизма второй половины XIX века. В наше время обучение методу пленэра часто становится одним из основополагающих элементов в обучении живописи в различных, художественно образовательных учреждениях.
***
En plein air

From Wikipedia, the free encyclopedia

En plein air painter on the C;te d'Argent in Hourtin, France
En plein air (pronounced [;; pl;.n;;;]; French for 'outdoors'), or plein-air[1] painting, is the act of painting outdoors.

This method contrasts with studio painting or academic rules that might create a predetermined look. The theory of 'En plein air' painting is credited to Pierre-Henri de Valenciennes (1750–1819), first expounded in a treatise titled Reflections and Advice to a Student on Painting, Particularly on Landscape (1800),[2] where he developed the concept of landscape portraiture by which the artist paints directly onto canvas in situ within the landscape.

It enabled the artist to better capture the changing details of weather and light. The invention of portable canvases and easels allowed the practice to develop, particularly in France, and in the early 1830s the Barbizon School of painting in natural light was highly influential.[3]

Amongst the most prominent features of this school were its tonal qualities, colour, loose brushwork, and softness of form. These were variants that were particularly relevant to the mid 19th-century Hudson River School and to Impressionism.[4]

History

Claude Monet Painting by the Edge of a Wood (1885) by John Singer Sargent. Oil on canvas. 54.0 ; 64.8 cm. Tate Gallery, London.
Before the 19th century, artists had mixed their own paints from raw pigments that they often ground themselves from a variety of media. This had made for inconvenient portability and kept most painting activities confined to the studio. However, in the 1830s, the Barbizon school in France that included Charles-Fran;ois Daubigny and Th;odore Rousseau used the practice of en plein air to depict the changing appearance of light accurately as weather conditions altered.[5]

This situation improved later in the 1800s when tubes of oil paint became available, allowing En plein air painting to become viable for more artists. This was in part because of the invention of the collapsible paint tube in 1841 by American portraitist John G. Rand.[6]

In the early 1860s, four young painters: Claude Monet, Pierre-Auguste Renoir, Alfred Sisley and Fr;d;ric Bazille, met whilst studying under the academic artist Charles Gleyre. They discovered that they shared an interest in painting landscape and contemporary life, and they often ventured into the countryside together to paint in the open air.[7] They discovered that they could paint in sunlight directly from nature, and making use of the vivid synthetic pigments that were available, they began to develop a lighter and brighter manner of painting that extended further the Realism of Gustave Courbet and the Barbizon school.[8] It was radical practise at its inception, but by the later decades of the 19th century the theory had been absorbed into normal artistic practise.

There were artists' colonies across France, such as the one at ;taples on the C;te d'Opal that included landscape impressionists Eug;ne Chigot and Henri Le Sidaner. The latter artist specialised in translating nocturne light to canvas using oil and pastel.[9]

The Macchiaioli were a group of Italian painters active in Tuscany in the second half of the nineteenth century, who, breaking with the antiquated conventions taught by the Italian academies of art, did much of their painting outdoors in order to capture natural light, shade, and colour. This practice relates the Macchiaioli to the French Impressionists who came to prominence a few years later, although the Macchiaioli pursued somewhat different purposes. Their movement began in Florence in the late 1850s.

In England the Newlyn School was also a major proponent of the technique in the latter 19th century.[10] There were lesser known artist colonies practising, including a loose collective at Amberley in West Sussex centred around the Paris trained Edward Stott who produced atmospheric rural landscapes that were highly popular among some late Victorians.[11]

The movement expanded to America, starting in California then moving to other American locales notable for their natural light qualities, including the Hudson River Valley in New York.

The act of outdoor painting from observation has been continually popular well into the 21st century.[12][13]

Equipment and challenges

Robert Antoine Pinchon, 1898, painting Le chemin, oil on canvas, 22 ; 32 cm
It was during the mid-19th century that the "box easel", typically known as the "French box easel" or "field easel", was invented. It is uncertain who developed it, but these highly portable easels with telescopic legs and built-in paint box and palette made it easier to go into the forest and up the hillsides.[14] Still made today, they remain a popular choice (even for home use) since they fold up to the size of a briefcase and thus are easy to store.[15]

The Pochade Box is a compact box that allows the artist to keep all their supplies and palette within the box and have the work on the inside of the lid. Some designs allow for a larger canvas which can be held by clamps built into the lid. There are designs which can also hold a few wet painting canvases or panels within the lid.[16] These boxes have a rising popularity as while they are mainly used for plein air painting, they can also be used in the studio, home, or classroom. Since pochade boxes are mainly used for painting on location, the canvas or work surface may be small, usually not more than 20 inches (50 cm).[17]

Challenges include the type of paint used to paint outdoors, animals, bugs, onlookers, and environmental conditions such as weather. Acrylic paint may harden and dry quickly in warm, sunny weather, and it cannot be reused. On the opposite side of the spectrum is the challenge of painting in moist or damp conditions with precipitation. The advent of plein air painting predated the invention of acrylics. The traditional and well-established method of painting en plein air incorporates the use of oil paint.

Advocates

Australian impressionist Arthur Streeton painting en plein air, c. 1892
French impressionist painters such as Claude Monet, Camille Pissarro, Alfred Sisley, and Pierre-Auguste Renoir advocated plein air painting, and much of their work was done outdoors in the diffuse light of a large white umbrella. Claude Monet was an avid en plein air artist who deduced that to seize the closeness and likeness of an outside setting at a specific moment one had to be outside to do so rather than just paint an outside setting in their studio.[18] In the second half of the 19th century and beginning of the 20th century in Russia, painters such as Vasily Polenov, Isaac Levitan, Valentin Serov, Konstantin Korovin and I. E. Grabar were known for painting en plein air.

In the late 19th century, plein air painting was not limited to the Old World. American impressionists too, such as those of the Old Lyme school, were avid painters en plein air. American impressionist painters noted for this style during this era included Guy Rose, Robert William Wood, Mary DeNeale Morgan, John Gamble, and Arthur Hill Gilbert. In Australia in the 1880s and 1890s, Arthur Streeton, Frederick McCubbin, Tom Roberts and other members of the Heidelberg School of Australian impressionism were also committed plein airists. In Canada in the 1920s, the Group of Seven and Tom Thomson are examples of en plein air advocates.

Notable artists (selected)
Fr;d;ric Bazille
Henri Biva
Ralph Wallace Burton
Mary Cassatt
Jack Cassinetto
William Merritt Chase
Eug;ne Chigot
Robert Clunie
John Constable
Lovis Corinth
William Didier-Pouget
Rackstraw Downes
Carl Eytel
Francesco Filippini
David Gallup
Arthur Hill Gilbert
Vincent van Gogh
I. E. Grabar
George Hetzel
Winslow Homer
George Inness
Konstantin Korovin
Henri Le Sidaner
Isaac Levitan
Theodore Lukits
The Macchiaioli
Marvin Mangus
Frederick McCubbin
Stanis;aw Mas;owski
Willard Metcalf
Claude Monet
Berthe Morisot
Edgar Payne
Robert Antoine Pinchon
Camille Pissarro
William Preston Phelps
Vasily Polenov
Pierre-Auguste Renoir
Tom Roberts
Guy Rose
John Singer Sargent
Alex Schaefer
Valentin Serov
Alfred Sisley
Matthew Smith
Joaqu;n Sorolla
Edward Stott
Arthur Streeton
Anthony Thieme
Tom Thomson
Henry Scott Tuke
Andrew Winter
Robert William Wood
Mary Agnes Yerkes
Images


Рецензии