Поэты Японии Одзава Роан
Одзава Роан (~1723-~1801г.)
ПЕТСТИШИЯ („ПЯТИСТИШИЯ")
Ох ох ох
^^^ Деревья и травы
Могу ли я скрыть
Свои мысли?
Даже деревья, травы,
У которых нет души,
Не молчат перед
Порывом ветра...
Ох ох ох
^^^ Облака у хижины
Среди горной пустоши
Мои друзья не придут.
Пришло только облако,
Запуталось за забор
И снова уплыло...
Ох ох ох
^^^ В старости у меня заболел левый локоть,
и он беспокоит меня день и ночь...
Вот пришла старость!
Локоть напал на меня
И левой рукой
Я больше не держу лук.
Время ворчать
И гримасничать…
Ох ох ох
^^^ Занавес
Этим вечером
Я не жду гостей,
Но мое сердце
Волнуется, когда
На ветру развевается
Бамбуковый занавес…
Ох ох ох
^^^ Саке
Что за глупцы те
Любители сакэ, кто
Напивается
Бессмысленно и вместо
Приятных развлечений
Умножает заботы!
Ох ох ох
В голосе сердца
Простые слова
Из песен Ямато.
Как еще можно выразить
Сокровенную сущность?
* Ямато — древнее название Японии. Куплет является аллюзией на текст из предисловия поэта Ки-но Цураюки к антологии «Кокинвакасю», который начинается словами «Песни Ямато! Ты вырастаешь из семени сердца…» и отражает предпочтение автора японской классике китайской классике.
Ох ох ох
^^^ Ветви старой вишни.
Я уже старый
И вишня в саду
Состарилась, но
Молодость жива
В моем старом сердце
И в ароматных цветах…
Ох ох ох
^^^ Сердце
Что у нас на языке,
Исходит из нашего
Сердца, но из какой речи
Народ услышит
Сокровенные слова
И поймет сущность сердца?
* Согласно традиционной синтоистской философии и некоторым принципам буддизма, главной движущей силой человеческой жизни является «кокоро» («сердце»; в широком смысле слова «душа» или «духовная основа»). Необъяснимые свойства сердца были предметом размышлений многих японских поэтов и философов.
Ох ох ох
^^^ Богатство
Куча сокровищ
В суете мирской жизни
Пленяет своим блеском,
Как и роса на траве,
Разносимая ветром…
Ох ох ох
^^^ К картине в стиле "горы и воды":
Там, вдалеке от мира,
Где вершины гор
Отражаются
На поверхности озер,
Я знаю, что исчезнет
Грязь в моем сердце...
* «Горы и воды» — общее название стиля в китайской и японской пейзажной живописи.
Ох ох ох
Весенний вечер.
Непрестанно идет дождь.
Наполненный горечью,
Крик мокрой вороны
Прорвался сквозь ночь!
Ох ох ох
Даже стаи птиц
Сходят с ума над рекой.
Только я обречен,
Сам не знаю, почему,
Плыть в одиночку
По течению…
Ох ох ох
Молись, человек,
Сотни и тысячи лет,
Во веки веков,
Чтобы поднялись горы
Над островами Ямато…
Ох ох ох
В этом мрачном мире, где
Рассвет пролетел, как сон
Перед восходом солнца,
Меня смутил осенний
Монотонный дождь…
Ох ох ох
Живу один в пустОши,
Отделенный от света,
Моля облака,
Нависшие над домом:
«Защити мой дом!»
Ох ох ох
Я открываю окно,
Чтобы увидеть луну
В светлеющем небе,
Так мне проще ждать
Восхода солнца...
Ох ох ох
Ты видишь что-то
Перед собою,
Приглядишься, его нет...
И так без следа тает,
Как знойная дымка,
Наша жизнь вдали...
Ох ох ох
Никто не беспокоит
Мою тихую жизнь
В горном убежище.
И мне, чудаку,
Дороги покой
И одиночество.
---------------
Японский поэт, филолог, художник и музыкант Одзава Роан (урожденный Одзава Харунака) родился в 1723 году (по другим данным в 1725 году). Он происходит из знатной самурайской семьи. Он был учеником поэта Рейдзея Тамемура (1712-1774). До 1765 года он занимал различные должности в императорском дворце, после чего целиком посвятил себя литературной деятельности и поддерживал себя чтением лекций по классической филологии. Его прославляют как хорошего музыканта, мастера фехтования и оригинального поэта. Выступает против взглядов элитарной ограниченности жанра бака, считая, что поэзия должна быть написана на языке, доступном для всех. Заимствует из предисловия к антологии «Кокинвакасю» понятие тадаготута («песни об обычных вещах») и вводит в теорию поэзии понятия додзё («знакомые чувства») и синдзо («новые чувства»), ставя вопрос о сочетании традиций и новаторство индивидуального и общечеловеческого начала. Он считается одним из самых влиятельных поэтов 18 века, у него много учеников. Поддерживает дружбу с ведущими артистами того времени, такими как Кагава Кагети, Камо Мабути, Узла Акинари и др. Он автор многих стихотворений жанра вака, очерков и трактатов по теории поэзии. Умер в 1801г. (по другим данным в 1803г.) в Киото.
источник
Поэты Японии Одзава Роан Петстишия
Одзава Роан (~1723-~1801г.)
ПЕТСТИШИЯ („ПЯТИСТИШИЯ”)
Перевод: Красимир Георгиев
о о о
^^^ Дървета и треви
Нима мога
да крия мислите си?
Дори дърветата и тревите,
които нямат душа,
не мълчат пред вятъра…
о о о
^^^ Облаци край хижата
Сред планинската пустош
не идват при мен приятелите,
само облакът дойде,
полута се край оградата
и пак заплува нанякъде…
о о о
^^^ На стари години ме заболя левият лакът и ме тормози денем и нощем…
Ето я старостта!
Нападна ме проклетият лакът
и с лявата си ръка
вече не мога да държа лъка.
Време е за сумтене и гримаси…
о о о
^^^ Завесата
През тази вечер
не очаквам гости,
но сърцето ми се вълнува,
когато пърха под вятъра
бамбуковата завеса…
о о о
^^^ Саке
Що за глупци са тези,
пиещи саке,
които се напиват бездарно
и вместо приятно забавление
умножават грижите си!
о о о
С гласа на сърцето
са простичките думи
от песните на Ямато.
Какво друго може да изрази
мислите за съкровената същност?
* Ямато е древно име на Япония. Петстишието е алюзия на текст от предговора на поета Ки-но Цураюки към антологията „Кокинвакасю“, който започва с думите „Песни на Ямато! Вие растете от семето на сърцето…“, и отразява предпочитанията на автора към японската класика спрямо китайската класика.
о о о
^^^ Клони на стара череша
Аз вече съм стар,
а и черешата в градината остаря,
но младостта е жива
в ненаситното ми старческо сърце
и в тези уханни съцветия…
о о о
^^^ Сърце
Всичко, което е на езика ни,
идва от сърцето ни,
но от коя реч хората
ще чуят съкровените думи,
за да разберат същността на сърцето?
* Според традиционната шинтоистка философия и някои от принципите на будизма основната движеща сила на човешкия живот е „кокоро“ („сърце“; в широкия смисъл на думата „душа“ или „духовна основа“). Необяснимите свойства на сърцето са обект на размисъл на много японски поети и философи.
о о о
^^^ Богатство
Куп съкровища
в суетата на светския живот
ни пленяват с блясъка си –
като росата на тревите,
разнасяна от ветровете…
о о о
^^^ Към картината в стил „планини и води“:
Там, далеч от света,
където върховете се оглеждат
в езерната повърхност,
знам, ще изчезне безследно
мръсотията в сърцето ни…
* „Планини и води“ е общо название на стил в китайската и японската пейзажна живопис.
о о о
Пролетна вечер.
Ръми безспирен дъжд.
Препълнен с горчивина,
крясъкът на мокра врана
разсича нощта!
о о о
Дори и птиците на ята
лудуват над реката.
Само аз съм обречен,
сам не знам защо,
да се влача самотно по течението…
о о о
Моли се, човече,
стотици и хиляди години,
во веки веков,
да се издигат тези планини
над островите на Ямато…
о о о
В този мрачен свят, в който
зората прелита като сън,
малко преди изгрева
мен, стареца, ме смути
монотонният есенен дъжд…
о о о
Самотен сред пустошта живея,
отделил се от света,
и моля облака,
надвиснал над колибата:
„Защити убежището ми!“
о о о
Ще отворя прозореца,
за да се вижда луната
в просветващото небе –
така май по-лесно
ще дочакам изгрева…
о о о
Виждаш го някъде пред себе си,
а като се вгледаш, вече е изчезнал…
Така без следа
като знойна мараня се стопява
животът ни в далнините…
о о о
Никой не тревожи
моя тих живот
в планинското ми убежище.
Скъпи са ми – на мен, чудака,
самотата и покоят.
---------------
Японският поет, филолог, художник и музикант Одзава Роан (рождено име Одзава Харунака) е роден през 1723 г. (по други данни през 1725г.). Произхожда от знатен самурайски род. Ученик е на поета Рейдзей Тамемура (1712-1774г.). До 1765г. заема различни длъжности към императорския дворец, след което се посвещава изцяло на литературната дейност и се прехранва, като чете лекции по класическа филология. Слави се като добър музикант, майстор на фехтовката и оригинален поет. Отстоява собствени възгледи против елитарните ограничения при жанра бака, като смята, че в поезията трябва да се пише на достъпен за всички език. Заимства от предисловието към антологията „Кокинвакасю“ понятието тадаготоута („песни за обикновените неща“) и въвежда в теорията на поезията понятията додзе („познати чувства“) и синдзе („нови чувства“), като поставя въпроса за съчетанието на традициите и новаторството, на индивидуалното и общочовешкото начало. Смятат го за един от най-влиятелните поети на ХVIII век, има много ученици. Поддържа приятелство с водещи творци на времето като Кагава Кагети, Камо Мабути, Узла Акинари и др. Автор е на много стихотворения от жанра вака, на есета и трактати по теория на поезията. Умира през 1801г. (по други данни през 1803г.) в Киото.
Свидетельство о публикации №123101802123
Нааписала отклик, но не там где надо.
Прости... но, думаю ты, разберёшся...
Людмила Румянцева 28 20.10.2023 18:29 Заявить о нарушении
Конечно разобралась.
И очень обрадовалась.
Людочка не пропадай.
~~~☼ ㋡ ❀*ܓ
Любовь Шикторова 21.10.2023 07:50 Заявить о нарушении