Ала Лимон. The Vulture And The Body

Стервятник И Тело


На пути в клинику фертильности,
                я видела пять мертвых животных.

Первым был енот - все лапки к небу,
                как будто готов поймать любой идиотский груз,
который свалится на него следующим.

Затем матёрый койот, его тело, мягкая золотистая шкурка/шубка, на белой
             цементной губе дорожного барьера.   Уже не ловкий мастер,
его глаз не видит грядущего.

Ближе к водянкой вышке с надписью «Флоренс Вас всех», что означает
я близко к Цинциннати, но все ещё в пырейном штате,
                и близко к моему съезду, я вижу

три мертвых оленя, разбросанные, но вместе; и я поняла, летя
в моей машине смерти, что это семья.  Я пробормотала, тихо, почти

про себя, нечто между молитвой и проклятием - как смеем мы жить
              на этой земле.

Я хотела сказать доктору о том что мы все страдаем двоемыслием:
       и будущие прямо противоположны, плыви по течению или  выковывай.

Я хотела сказать ему что с недавних пор, достаточно мне напомнить, что моё
тело не только моё, что я создана из состарившихся звёзд, и он тоже,
        и что в прошлый Вторник,

я сидела одна в машине рядом с почтой и просто «была»
        целый час, никто не знал как отыскать меня, пока
не вышла из машины, (звук закрывшийся двери - как выстрел),

и не отправила письма, все говорящие только: «Спасибо»,

Но в клинике, магическая палочка сонограммы показывает мои фолликулы, он
cпрашивает если у меня вопросы, и восклицает «Всё становиться интересным.»

Я хочу сказать, «Но как же со всеми этими мертвыми зверями?»

Но он становиться как ртуть, и мне остаётся подтянуть трусы, подобно большой девочке.

Иногда в меня вселяется моя агрессивная сестра, и вздымается красная ярость,
            желание направиться - не туда.


Я еду домой по другой стороне дороги, теперь на юг.
Белый халат сказал, что я готова, я наблюдаю как стервятник
         пролетает надо мной направляясь

к каркасам которые я не успела оплакать и за которые не прощена;
                Что если вместо ребёнка

           я должна вынашивать горе?

Большой чёрный стервятник летит теперь параллельно, мы оба гоним
намерено, ведомые к тому что мы обучены делать со смертью.

From “The Carrying” Ch.1.9
THE VULTURE AND THE BODY
By Ada Limon


On my way to the fertile clinic,
                I pass five dead animals.

First a raccoon with all his paws to the sky
               like he’s going to catch whatever bullshit load
falls on him next.

Then a grown coyote, his golden furred body soft against the white
           cement lip of the traffic barrier.  Trickster no longer,
the eye closed to what’s coming.

Close to the water tower that says “Florence, Y’all”, which means
 I’m near Cincinnati, but still in the bluegrass state,
                and close to my exit, I see

three dead deer, all staggered but together, and I realize as I speed
past in my dead machine that they are a family.  I say something

to myself that’s between a prayer and a curse  — how dare we live
                on this earth.

I want to tell my doctor about how we all hold a duplicity
         in our minds: futures entirely different, footloose or forged.

I want to tell him how lately, it’s enough to be reminded that my
body is not just my body, but that I’m made of old stars and so’s he,
               and that last Tuesday,

I sat alone in the car by post office and just was
               for a hole hour, no one knowing how to find me, until
I got out, the sound of the car door shutting like a gun,

and mailed letters, all of them saying,  Thank you.
 
But in the clinic, the sonogram wand showing my follicles, he asks
if I have any questions,  and says, Things are getting exiting.

I want to say, But what about all the dead animals?

But he goes quicksilver,  and I’m left to pull my panties up like a big girl.

Some days there is a violent sister inside of me, and a red ladder
            that wants to go elsewhere.

I drive home on the other side of the road, going south now.
The white coat has said I’m ready, and I watch as a vulture
            Crosses over me, heading toward

the carcasses I haven’t  properly mourned or even forgiven.
             What if, instead of carrying

        a child, I am supposed to cary grief?

The great black scavenger flies parallel now, each of us speeding,
intently and driven, toward what we’ve been taught to do with death.


* coyote is a part of ingenious culture a considered to be trickster by many Indians.  There are many ceremonies in which dressed in coyote mask Indians could cure the sick from “coyote” illness and perform other rituals. 

* Tricksters, as archetypal characters, appear in the myths of many different cultures. Lewis Hyde describes the trickster as a "boundary-crosser".[1] The trickster crosses and often breaks both physical and societal rules: Tricksters "violate principles of social and natural order, playfully disrupting normal life and then re-establishing it on a new basis."[2].                Often, this bending/breaking of rules takes the form of tricks or thievery. Tricksters can be cunning or foolish or both. The trickster openly questions, disrupts or mocks authority. They are often male characters, and are fond of breaking rules, boasting, and playing tricks on both humans and gods.[citation needed].                Many cultures have tales of the trickster, a crafty being who uses cunning to get food, steal precious possessions, or simply cause mischief. In some Greek myths Hermes plays the trickster. He is the patron of thieves and the inventor of lying, a gift he passed on to Autolycus, who in turn passed it on to Odysseus.[1] In Slavic folktales, the trickster and the culture hero are often combined.[citation needed]

sonogram wand - волшебная палочка сонограммы
quicksilver - в данном случае «исчезает как  ртуть»
Bluegrass - пырей и мятлик, высокие пышные полевые травы.
Bluegrass state - Kentucky - пырейный штат


Рецензии