Наследие предков. Часть 15

Тема: Бывший костёл Святого Иосифа Обручника Пресвятой Девы Марии.

       Добрый вечер, любопытные судари и сударыни!

       Путешествуя пешком по Высокому Рынку города Минска, я обнаружил спящее здание- недействующий костёл Святого Иосифа, который устремился вверх, к небесам, вопия о былой несправедливости- отторжения здания от церкви и использования его  для хранения исторических документов. Чтобы вы, дорогие мои читатели, смогли лучше разобраться во всех перепетиях человеческой мысли и выйти на след явных недоброжелателей католической религии, я позволю себе выразить подробности исторической драмы на двух божественных языках- на белорусском и русском,- и предоставлю вам божественное право соеденить два языка в один, для лучшего понимания смысла текста...


       Былы касцёл Святога Юзафа Абраннiка Найсвятейшай Панны Марыi.

       У 1630-я гады бернардзiнцы пабудавалi драуляны касцёл побач са сваiм канвентам, але у 1644 годзе будынак згарэл. К 1652 году быу пастаулены мураваный храм Святога Юзафа Абраннiка Насвяцейшай Панны Марыi.

       Паводле iншых звестак, у 1638 годзе вiленскi бiскуп Абрагам Война дау згоду на будаунiцтва новага мураванага касцёла. Да сярэдзiны 17 стагоддзя муры былi пастаулены.

       У 1676 годзе, дзякуючы фундацыi  Кшыштафа Завiшы, пры касцёле была "вымурована" каплiца, дзе пазней хавалi прадстаунiкоу гэтага роду. Паводле польскага тэолага i гiсторыка пачатку 18 стагоддзя Каспара Нясецкага, якога цытуе У.Сыракомля, "маршалак лiтоускi i вiленскi кашталян Кшыштаф Завiша (памёр у 1670 годзе) у касцёле мiнскiх бернардзiнцау за вялiкiя грошы вымуравау каплiцу, дзе i спачывае разам са сваiм братам Андрэем i ягонымi сынамi - Янам-Казiмiрам i Юрыем". У касцельнай крыпце i на могiлках каля муроу храма таксама былi пахаваны Кансоускiя, Тышкевiчы, Хмары.

       Маскоускi дыпламат П.Талстой сведчыу у 1697 годзе, што касцёл быу сцiплым будынкам ("небогатого строения").

       Паводле iгумена манастыра базылян Яна Аляшэускага, у канцы лютага- на пачатку 1708 года казакi абрабавалi храм, "на конях уварваушыся у касцёл, пазнаходзiлi i пазабiралi шмат людскiх дэпазiтау. У закрыстыi тамтэйшай парабавалi начыненне i розныя аздобы, келiхi пабралi", "выкiнуушы на алтар насвятейшы сакрамент, келiхi узялi". На наступны дзень напад паутарыуся i яго "спустошылi дашчэнту.

       Паводле некаторых дакументау, мураваны касцёл паставiлi nаставiлi толькi у 1752 годзе, але, праудападобна, мае на увазе яго рэканструкцыю пасля пажару.

       Каля 1760 года у Нясвiжы выйшла карта з выявай кляштарау бернардзiнцау у Вялiкiм Княстве Лiтоускiм, якую намалявау Г. Ляйбовiч. Асобнай тэрыторыяй памiж Мiнскам, Полацкам, Оршай, Магiлёвам i глускамадлюстравана Белая Русь (Alba Pussia; абшар на усход ад Белай Русi пад назвай "Частка Расiйскай iмперыi па-лацiнску названы "Pars Imperii Rossie" ). На карце, на тэрыторыi Белай Русi, адзначаны i кляштар з касцёлам у Менску (Minscum). Касцёл падобны да сучаснага, адно што пасярэдзiне яго аб"ёму узвышаецца вежа (купал).

       У 1797 годзе касцёл меу две вежачки з трыма званамi.
       Вядома, што у 1804 годзе касцёл быу увянчаны купалам з жалезным крыжам.

       Пасля вiзiтау i iнтервентау канца 18 стагоддзя - першай паловы 19 стагоддзя касцёл быу шасцiслуповай базiлiкай з бязвежавым галоуным фасадам. Нефы перакрылi цылiндрычныя скляпеннi, каплiцы- крыжовыя з ляпным дэкорам. Iнтэр"еры былiаздоблены жывапiсам. Унутры знаходзiлiся дзевяць мураваных i драуляных разных алтароу, дэкараваных гiпсавай ляпнiнай. У вялiкiм алтары укрыжаванне абапiралася на барочны антамблемент з фiгуркамi анёлау. Антаблемент неслi калоны i пiлястры, памiж якiмi стаялi фiгуры чатырох евангелiстау. Пад укрыжаваннем былi фiгуры Мацi Божай i Яна Хрысцiцеля.

       Храм накрывау двухсхiльны гонтавы дах. У нiшах галоунага фасада стаялi фiгуры святых. Паводле фатаграфii 1860-х гадоу, галоуны фасад вянчау двух"ярусны франтон з падвадным акном у цэнтры.

       Паводле апiсання мастака Адама Шэмеша, не пазней за 1857 год у iнтэр"еры знаходзiлiся абразы Святой Тэклi, Святой Марыi Магдалены, групавы абраз Iсуса, Марыi i Святога Юзафа, абраз Святой Ганны з Паннай Марыяй i маленькiм Iсусам.
У касцёльнай закрыстыi (бакавой прыбудове, злучанай з прэзбiтэрыумам, для захоування лiтургiчнага адзення, начынання, прызначанай для пераапранання святароу) знаходзiлiся тры партрэты фундатарау бернардзiнцау - генерала Маракоускага, Станiшэускага i Чапскай. У другой закрыстыi было некалькi партрэтау "невядомай шляхты, палотны даволi пасрэднага жывапiсу", сярод якiх - партрэт апекуна бернадзiнцау Мiхаiла Валадковiча, растрэлянага у Мiнску у 1760 годзе, "вясёлага гулякi, якiх у Польшчы было нямала, а у канцы жыцця - пакутнiку духу", як ахарыктарызавау яго У.Сыракомля.

       Т.Корзан сведчыу, што не пазней як у 1850-я гады бернардiнцы ладзiлi у касцёле цудоуную цырымонiю Беззаганнага Зачацця Найсвяцейшай Панны Марыi: "За некалькi тыдняу перад цырамонiяй разнасiлi па дамах надрукаваныя афiшы, а калi пачыналася набажэнства, касцёл быу напоунены тлумам людзей, асаблiва на вячэрню, бо яны заусёды мелi добрага святара". Т.Карзан удзельнiчау у набажэнствах, "прыслужывау падчас iмшы айцу Макарэвiчу, якi тады вызначауся надта ужо хуткiм адпрауленнем сваiх капланскiх функцый", а пасля закрыцця касцёла стау вядомы як "русiфiкатар каталiцкага набажэнства".

       27 снежня 1861 года у касцёле адбылiся польскiя "рэвалюцыйныя спевы", у якiх удзельнiчала да 300 чалавек. Многiя былi арыштаваны за тое, што выконвалi рэлiгiйную песню "Boze! Cos Polske ..." ("Боже, што Польшу..."), якая пачыналася словамi "Kto sie w opeke poda Panu swemu ..." ("Хто аддаецца пад ахову свайго Госпада ..."). Увосень такiя дэманстрацыi сталi частай з"явай. 3 кастрычнiка патрыятычны спеу разам з жалобным набажэнствам паутарыуся. Цырымонiя адбывалася у цемры, каб пазбегнуць кары, бо улады забаранялi такiя акцыi. 31 лiпеня 1862 года а 11-й гадзiне адбылася польская патрыятычная дэманстрацыя жыхароу Мiнска: яны прайшлi у польскiх убраннях па вулiцах горада да касцёла Святога Юзафа. У храме, пасля набажэнства, ля вялiкага алтара ксёндз Шукевiч заспявау "рэвалючыйны гiмн". Яму дапамагау фартэпьянiст Балякоускi, унтэр-афiцэр Арэнбургскага пяхотнага батальёна шляхцiц Гадзеускi i адстауны чыноунiк Юльян Гарбатоускi. Улады спрабавалi прыцягнуць iх да адказнасцi, але не знашлi сведак.

       У 1864 годзе касцёл прыстасавалi пад царкву Каломенскага пяхотнага палка у iмя Святых Кiрыла i Мефодзiя. Франтон разабралi, дах панiзiлi. У 1872 (або у 1897) годзе храм прыстасавалi пад архiу.

       У 1864 годзе у касцёл iмя Насвяцейшай Панны Марыi былi перанесены з касцёла Святога Юзафа i усталяваны пры апорных калонах бакавыя алтары.

       У 1926 годзе Савет Народных Камiсарау БССР, а у 1927-м годзе Менскi акруговы выканаучы камiтэт зацвердзiу "Будынак Архiву" на "вулiце Бакунiна" у спiсе "помнiкау старажытнасцi, якiя абвешчаны дзяржаунай маёмасьцю". Ахоуная грамата была выдадзена на iмя "Цэнтральнага Архiву".

       28 мая 1927 года Цэнтральны Выканаучы Камiтэт Саветау i Савет Народных Камiсарау БССР прынялi пастанову аб страрэннi Цэнтральнага архiва Кастрычнiчкай рэвалюцii БССР, матэрыялы якога сталi збiраць у колiшнiм касцёле.

       Паводле сведчання А.Шукелойца, у 1941 годзе, пад нямецкай акупацыяй, "у Гiстарычным архiве (у былым касцёле бернардзiнцау) засталася адна маладая прафэсiйная працаунiца, спадарыня Джяржынская, якая адважна баранiла фонды ад розных валачугау i арганiзавала нармальную дзейнасць гэтае установы. Архiу камплектавау па тры асобнiкi усiх выдаваных кнiжак, газэт, лятучак, легальных i нелегальных".

       У 1968 або у 1969 годзе фонды Цэнтральнага дзяржаунага архiва Кастрычнiцкай рэвалюцыi i сацыялiстычнага будаунiцтва БССР зноу размесцiлiся у касцёле i знаходзiлiся тут да 1991 года.

       У 1983 або у 1984 годзе касцёл быу звонку адрэстаурыраваны. Над галоуным фасадам зноу з"явiуся франтон, "адноулены" на узор франтона былой унiяцкай царквы (цяпер касцёла) у вёсцы Баруны Ашмянскага района.

       У 1988 годзе разглядалася магчымасць прыстасавання будынку пад канцэртна-выставачную залу музея этнаграфii.

       Iнтэр"ер храма цяпер падзелены на пяць паверхау, на якiх з 1991 года размешчаны Беларускi дзяржауны архiу-музей лiтаратуры i мастацтва i Беларускi дзяржауны архiу навукова-тэхнiчнай дакументацыi.

       У iнтэр"еры захавалiся крыжовыя скляпеннi у каплiцах, фрагменты пiлястрау i слупау.


       Бывший костёл Святого Иосифа Обручника Пресвятой Девы Марии.


       В 1630-е года бернардинцы построили деревяный костёл рядом со своим местом общего собрания, однако в 1644 году здание сгорело. К 1652 году был поставлен каменный храм Святого Иосифа Обручника Пресвятой Девы Марии.

       Согласно иных сведений, в 1638 году виленский бискуп Абрам Война дал согласие на строительство нового каменного костёла. До середины 17 века каменное здание было поставлено.

       В 1676 году, благодаря помощи Кшыштафа Завишы, при костёле была выкладена каплица, в которой позже хоронили представителей этого рода. Согласно польского теолога и историка начала 18 столетия Каспара Несецкого, которого цитирует В.Сырокомля, "маршал литовский и виленский кашталян Кшыштаф Завиша (умер в 1670 году) в костёле минских бернардинцев за очень большие деньги выложил каплицу, в которой покоится вместе со своим братом Андреем и его сыновьями- Иваном, Казимиром и Юрием". В костёльной гробнице и в могилах около каменных стен храма таким же образом были похоронены Кансовские, Тышкевичи, Хмары.

       Московский дипломат П.Толстой в 1697 году свидетельствовал, что костёл был скромным зданием ("небогатого строения").

       Согласно мнения игумина минского монастыря базилиан Ивана Алешевского, в конце февраля- на начало апреля 1708 года казаки ограбили храм, "на конях ворвавшись аж в сам костёл, нашли и забрали много людских депозитов. В закристии* ограбили утварь и различные украшения, забрали кубки", "выкинув на алтарь найсвятейший сакрамент*, взяли кубки". На следующий день нападение на храм повторилось и его "опустошили до основания".

       Согласно иным документам, каменный костёл поставили только в 1752 году, но, правдоподобно, имеется в виду его реконструкция после пожара.

       Костёл изображён на изданной около 1760 года в Несвеже карте Гирша Лебковича с видами монастырей бернардинцев в Великом Княжестве Литовском. Особенной территорией между Минском, Полоцком, Оршей, Могилёвом и Глуском отражена Белая Русь (Alba Russia; простор на восток от Белой Руси под названием "Часть Расийской империи" по латыни назван "Pars Imperii Rossiae"). На карте, на территории Белай Руси, показан и католический монастырь с костёлом в Минске (Minscum). Костёл подобен современному, однако по середине его объёма возвышается башня (купол?).

       Костёл  в 1797 году венчали две башни с тремя колоколами.

       В 1804 году над костёлом существовал  купол с железным крестом.

       Согласно посещений и инвентаризации конца 18 - первой половины 19 века костёл был трёхнефовой шестистолбовой базиликой с безбашенным главным фасадом. Нефы перекрывали цилиндрические дугоподобные перекрытия, каплицы*- крестообразные с лепным декором. Интерьеры были украшены живописью. Внутри находились девять каменных и деревяных алтарей, декарированных гипсовой лепниной. В великом алтаре укрестование* опиралось на борочный антамблемент с фигурками ангелов. Антамблемент несли колонны и пилястры, между которыми стояли фигуры четырёх евангелистов. Под укрестованием были фигуры Матери Божьей и Иоанна Христителя.

       Храм был покрыт двухскатная дранкой. В нишах главного фасада стояли фигуры святых.  Согласно фотографии 1860-х годов, главный фасад венчал двухъярусный фронтон с окном подвоенным в центре.

       По описанию художника Адама Шемета, не позднее за 1857 год в интерьере храма находились иконы Святой Тэкли, Святой Марии Магдалины, групповая икона Исуса, Марии и Святого Иосифа, икона Святой Анны с Панной Мариейи маленьким Исусом. В костёльной закристии (боковом помещении, соединённым с прэзбитэриумом, для хранения лирургической одежды, начинания, предназначеного для переодевания священников) находились три портрета благотворителей католического монастыря бернадринцев- генерала Марковского, Станишевского и Чапской. В другой закристии находились несколько портретов "неизвестной шляхты, полотна довольно посредственной живописи", среди которых - портрет опекуна бернардинцев Михаила Володковича, расстрелянного в Минске в 1760 году, "весёлого гуляки, которых было не мало в Польше, а в конце жизни - мученика духа", как описал его В.Сырокомля.

       Т.Корзан свидетельствовал, что не позднее 1850 года бернардинцы делали слажено в костёле чудесную церемонию на священный праздник Беспорочного Зачатия Найсвятейшей Панны Марии: "За несколько недель перед церемонией разносили по домах напечатанные афиши, а когда начиналось набоженство, костёл был наполнен шумом людей, особенно в вечернюю службу, потому что они всегда имели доброго священника". Т.Корзан участвовал в набаженствах, "прислуживал в час имши отцу Макаревичу, который тогда выделялся очень быстрым исполнением своих капланских функций", а после закрытия костёла стал известен как "руссификатор католической службы".

       27 августа 1861 года в костёле состоялись польские "патриотические напевы", в которых участвовало до 300 человек. Многие были арестованы за тое, что исполняли религиозную песню "Boze! Cos Polske..." ("Боже, что Польшу..."), которые начинались словами "Kto sie w opeke poda Panu swemu..." ("Кто отдаётся под охрану своего Господа..."). Осенью такие демонстрации стали частым явлением. С октября патриопический напев вместе с жалобной службой повторился. Церемония происходила в темноте, чтобы избежать наказания, потому что власть запретила такие акции. 31 июля 1862 года в 11 часов произошла польская патриотическая демонстрация жителей Минска: они прошли в польских нарядах по улицах города до костёла Святого Иосифа. В храме, после службы, около великого алтаря, ксёнз Шукевич запел "революционный гимн". Ему помогали: пианист Белявский, унтер-офицер Оренбургского пехотного батальона шляхтич Гадзевский и отставной чиновник Юлиан Гарбовский. Власти пробовали привести их до ответственности, но не нашли свидетелей.

       В 1864 году костёл приспособили под церковь Коломенского пехотного полка во имя Святых Кирила и Мефодия. Фронтон разобрали, крышу понизили. В 1872 (или в 1897) году храм приспособили под архив.

       В 1864 году в костёл во имя Найсвятейшей Панны Марии были перенесены с костёла Святого Иосифа и установлены при опорных колоннах боковые алтари.

       В 1926 году Совет Народных Комиссаров БССР, а в 1927-м году Менский окружной исполнительный комитет утвердил "Здание Архива" на "улице Бакунина" в списке "памятников древности, которые объявляются государственной собственностью". Охранная грамота была выдана на имя "Центрального Архива".

       28 мая 1927 года Центральный Исполнительный Комитет Советов и Совет Народных Комиссаров БССР приняли постановление об создании Центрального архива Октябрьской революции БССР, материалы которого стали собираться в костёле.  Согласно сведениям А.Шукелойця, в 1941 году, под немецкой оккупацией, "в Историческом архиве (в бывшем костёле бернардинцев) осталась одна молодая профессиональная работница, госпожа Дзержинская, которая отважно защищала фонды от разных бродяг и организовала нормальную деятельность этого учреждения. Работники архива комплектовали по три отделения всех выданных книжек, газет, летучек, легальных и нелегальных.

       В 1968 или в 1969 году фонды Центрального государственного архива Откябрьской революции и социалистического строительства БССР снова разместились в костёле и находились в нём до 1991 года.

       В 1983 году или в 1984 году костёл был снаружи атреставрирован. Над главным фасадом знова появился фронтон, "обновлённый" по образцу фронтона бывшей униатской церкви (цяпер касцёла) в деревне Боруны Ошмянского района.

       В 1988 году рассматривалась возможность приспособления здания костёла под канцертно-выставочный зал музея этнографии.

       Интерьер храма сейчас поделен на пять этажей, на которых с 1991 года размещается Белорусский государственный архив-музей литературы и искусства и Белорусский государственный архив научно-технической документации.

       В интерьере сохранились крестообразные и дугообразные перекрытия в каплицах, фрагменты пилястров и колонн...


1. Примечание: Найсвятейший сакрамент- символическое тело и кровь Исуса Христа;

2. Примечание: Набаженства- католическая служба;

3. Примечание: Святая имша- основное литургического действие в католичестве, анаголичное православному.

4. Примечание: Закрыстии - боковые помещения в костёле, в которых могут располагаться молельни с иконами и так далее...

5. Примечание: Скляпенни- дугообразные и крестообразные перекрытия в костёле.

6. Примечание: Каплицы- молельни, небольшие церковные помещения с иконами и без
алтаря.

7.  Примечание: Литературный источник: Виктор Корбут, Димитрий Лосько "Минск. Наследие Старого города". Минск "Беларусь". 2016 год. Стр 105-109;

8. Примечание: Фотограф Дмитрий Лосько "Бывший косцёл Святога Юзафа" стр. 107.



Copyright: Олег Малашонок, 2018 


Рецензии