Грейс Вера Полозкова English

When Steven leaves Grace, she continues and carries on living
By inertia usually lasting twelve days, giving
Jokes as such "Stevie, it's ridiculous, but it is your life"
Only then skies start to rot and wither over Steve's wife.

"It is no longer a life", Grace is stating as a merchant
"Shape, texture and color of the good is no more a penchant"
No more fail disappointment and victory satisfaction
She says pulling the curtain "And it is just a mere fraction
Of the whole picture, where are you, dweeb? You have diabetes
And who is out there cooking for you when you need it, sweetie?"

Grace sells Steve's musical intruments not to hurt or to venge.
She drinks in excess forgetting to take care of self. Revenge!
She sits on the porch next to the door like a silent mastiff -
She's waiting for that holy moment of returning of Steve.

One day Steven does come back with wine, pastry and a new knife.
Looks at her tenderly jokes "Who's hiding in the closet, wife?"
Grace is hecticly cleaning, rinsing glasses tense as a string
But then breaks down into tears and sobs "Is she thin? How's your spring?"
"Why are you happily together and I'm alone and cling?"

In one year Steve passes at a blink of an eye "We did everything we could..."
Grace is there to touch his hair and throw a random chunk of earth at him. She should.
And then all disappears - letters and digits - there's nothing but zeroes a la crude.

One day all that pain (like a pussy cat) is settled within Grace (like in a box)
Real life has another producer some other bar code, other time on the clocks
While hers is made up of those who don't return overnight or later on to rock
And of sliding heaven doors are working on entrance only. The exit is faux.


2008

Когда Стивен уходит, Грейс хватает инерции продержаться двенадцать дней.
Она даже смеется – мол, Стиви, это идиотизм, но тебе видней.
А потом небеса начинают гнить и скукоживаться над ней.
И становится все темней.

Это больше не жизнь, констатирует Грейс, поскольку товаровед:
Безнадежно утрачивается форма, фактура, цвет;
Ни досады от поражений, ни удовольствия от побед.
Ты куда ушел-то, кретин, у тебя же сахарный диабет.
Кто готовит тебе обед?

Грейси продает его синтезатор – навряд ли этим его задев или отомстив.
Начинает помногу пить, совершенно себя забросив и распустив.
Все сидит на крыльце у двери, как бессловесный большой мастиф,
Ждет, когда возвратится Стив.

Он и вправду приходит как-то – приносит выпечки и вина.
Смотрит ласково, шутит, мол, ну кого это ты тут прячешь в шкафу, жена?
Грейс кидается прибираться и мыть бокалы, вся напряженная, как струна.
А потом начинает плакать – скажи, она у тебя красива? Она стройна?
Почему вы вместе, а я одна?..

Через год Стивен умирает, в одну минуту, "увы, мы сделали, что смогли".
Грейси приезжает его погладить по волосам, уронить на него случайную горсть земли.
И тогда вообще прекращаются буквы, цифры, и наступают одни нули.

И однажды вся боль укладывается в Грейс, так, как спать укладывается кот.
У большой, настоящей жизни, наверно, новый производитель, другой штрих-код.
А ее состоит из тех, кто не возвращается ни назавтра, ни через год.
И небес, работающих
На вход.


Рецензии