What For

(The apologia of Bacchus)

Why should I nurture gifts that are not mine,
drink from another’s cup woe-bitter wine,
reap what and where one has never sown
and narrow troughs of heaven to a rone.
Why should I love my enemy and smooth
my thirst for justice which must not be soothe.
Why should one wear sanctimony gloss,
while anyway they’ll put you on the cross
of guilt. As this notorious guilt-quest
is quicker than fast trains and has no rest.
So why should one put on the mark of Cain and blame oneself for history!
Why should one factorize and decompose the rainbow of each mystery!
We anyway pin to the mirrors voices and each other’s faces;
we draw schemes and plans – of birds’ flights, we decline every song – for cases.
We transfigure best names – into shit, and we shit – while using God’s Name;
and hallooing, proclaim just one way – the only way to the Aim.
We  escape from the Chaos to Logos, building so many a border –
so that the Globe soon may turn – into a Buchenwald’s order!
We strangely justify pain. We frequently find an excuse –
for every evil event, for suffering, for abuse –
of children, women and men. We cover this all with the varnish –
of God’s almightiness. Then – we look for the guilty – to punish!
“Whose is this fly in the ointment.” –  that’s what we often enquire.
We bandy this guilt-hot-potato (as if we were playing with fire).
No Sacrament there would be  – in the Wine, nor in the Bread,
if it was not based on the guilt of the people whose hands were red –
the guilt of the crowd that wanted Jesus to be on the cross.
Alas, our Globe has got tangled and stuck in the guilt-candy-floss.
He, she, you, me, they, we – we all are for ever to blame!
Oh, no! Let this cup pass from me! My right for guilt-freedom I claim!
I would rather drink a large cup – of beer, vodka, or wine! –
Oh, God, please release me from guilt – and let it be never mine!


(Оригинал)


Зачем

(апология бога Вакха)

Зачем пытаться взрастить в себе то, чего не дано –
пить из не своей чаши горькое вино,
пожинать то, чего не было посеяно –
океанские просторы втискивать в кубатуру двадцатипятеметрового бассейна,
пытаться сделать гладкими острые берега –
любить мерзавца-ближнего, прощать смертного врага,
жажду справедливости замять шматком сладкой ваты?
На тебе и всегда отыграются те, кто в поиске виноватых.
Ибо популярность вышеозначенного поиска
числом набранных оборотов превысит скорость любого поезда.
Так зачем винить себя во всех грехах и каяться за Каина?
Зачем расчленять на множители радугу всякой Тайны?
И так мы привыкли пришпиливать к зеркалам голоса и лица,
полёт птицы описывать графиком, из песен чертить таблицы.
Имена воплощать – в серость. И серить именем Бога.
Трубить улюлюкая, что к Нему есть лишь одна дорога –
одна на всех! И от хаоса делая ноги проворно –
к Логосу, делать из глобуса – бухенвальдовский Ordnung.
Боль – зачем-то оправдывать – в поисках уважительной причины,
чтобы гибли болели и плакали – женщины и мужчины.
И вопрошать у всемогущего Бога: «зачем умирают дети?».
А дальше – искать виноватого, который за всё бы ответил.
В общественной бочке мёда – чья это дёгтя ложка?
Виновность мы кидаем друг другу как горячую картошку!
И не быть пасхальной тайне в хлебе и вине,
кабы жертва сия не зиждилась на непоправимой вине
толпы, кричавшей: «Распни его! Распни!».
Наш глобус запутался в паутине липкой вины –
его вины, её, твоей, моей, нашей, вашей…
О нет, Господи! Только меня пусть минет эта чаша!
Я лучше налью себе в бокал водки или вина –
может быть хоть временно – отпустит меня вина.


Рецензии