Памяти великого единоборца

               
        Лаврентьевская летопись (1377г.) донесла до наших дней сохранившуюся рукопись, составленную Великим русским  Князем Владимиром Всеволодовичем (1053 – 1125 гг.), получившим прозвище Мономах, что означает Единоборец. Этот князь прошёл славный путь и ознаменовал своё правление многочисленными ратными подвигами и умением справедливо управлять, сначала Черниговым, затем Переяславлем, а в конце своей жизни и Киевом (1113-1125 гг.). Наряду со своими качествами полководца, он оставил великий след в истории, написав для своих детей и потомков Поучение, составленное из наблюдений и опыта своей жизни, и самое главное, пропитанное глубокой и искренней верой в Бога. Со времён написания Поучения прошло уже почти 9 веков, но перед нами в старославянском тексте предстает живой, чувствующий, переживающий человек, радеющий за справедливые решения, за прекращение братоубийственных междоусобных войн, мечтающий о славной судьбе своей Родины, и своим примером проповедующий праведное поведение настоящего христианина. Судьба отмерила ему долгие годы. Владимир Мономах ушёл на 73 году жизни, оставив ярчайший след в памяти своего народа! «Слава его прошла по всем сторонам, был он братолюбец и нищелюбец, и добрый труженик за Русскую землю. Духовенство плакало по нём, как по святом и добром князе,… весь народ плакал по нём, как плачут дети по отце или по матери». (Соловьев С.М. Полн. Собр. Соч.). Как приятно узнавать в тексте названия знакомых русских городов! Как интересно додумывать значения ушедших в историю старинных слов русского языка! Прочитав строки Поучения, у меня появилось чувство благоговения, торжества и гордости за наших великих предков в лице Владимира Мономаха, преданно служившего своему Отечеству в конце XI - начале XII веков. Ниже представлен отрывок из этой замечательной старинной рукописи и моё стихотворение, посвященное этому великому Христианину и воину Земли Русской…
               
          «Азъ худый дедомъ своимъ Ярославомъ, благословленымъ, славнымъ, нареченый въ крещении Василий, русьскымь именемь Володимиръ, отцемь възлюбленымь и матерью своею Мьномахы... и хрестьяных людий для, колико бо сблюдъ по милости своей и по отни молитв; от всех бедъ! Седя на санех, помыслих в души своей и похвалих Бога, иже мя сихъ дневъ грешнаго допровади. Да дети мои, или инъ кто, слышавъ сю грамотицю, не посмейтеся, но емуже люба детий моихъ, а приметь в сердце свое, и не ленитися начнеть, такоже и тружатися.
          Первое, Бога для и душа своея, страх имейте Божий в сердци своемь и милостыню творя неоскудну, то бо есть начатокъ всякому добру. Аще ли кому не люба грамотиця си, а не поохритаються, но тако се рекуть: на далечи пути, да на санех седя, безлепицю си молвилъ. Усретоша бо мя слы от братья моея на Волзе, реша: «Потъснися к нам, да выженемъ Ростиславича и волость ихъ отъимем; оже ли не поидеши с нами, то мы собе будем, а ты собе». И рехъ: «Аще вы ся и гневаете, не могу вы я ити, ни креста переступити».
          «Вскую печална еси, душе моя? Вскую смущаеши мя? Уповай на Бога, яко исповемся ему». «Не ревнуй лукавнующимъ, ни завиди творящимъ безаконье, зане лукавнующии потребятся, терпящии же Господа, — ти обладають землею». И еще мало: «И не будеть грешника; взищеть места своего, и не обрящеть. Кротции же наследять землю, насладяться на множьстве мира. Назираеть грешный праведнаго, и поскрегчеть на нь зубы своими; Господь же посмеется ему и прозрить, яко придеть день его.
          «Помилуй мя, Боже, яко попра мя человекъ, весь день боряся, стужи ми. Попраша мя врази мои, яко мнози борющиися со мною свыше». «Возвеселится праведник, и егда видить месть руце свои умыеть в крови грешника. И рече убо человекъ: аще есть плодъ праведника, и есть убо Богъ судяй земли». «Измий мя от врагъ моихъ, Боже, и от встающих на мя отьими мя. Избави мя от творящих безаконье, и от мужа крови спаси мя; яко се уловиша душю мою». «И яко гневъ въ ярости его, и животъ в воли его; вечеръ водворится плачь, а заутра радость». «Яко лучьши милость твоя, паче живота моего, и устне мои похвалита тя. Тако благословю тя в животе моемь, и о имени твоемь въздею руце мои». «Покры мя от соньма лукаваго и от множьства делающих неправду». «Възвеселитеся вси праведнии сердцемь. Благословлю Господа на всяко время, воину хвала его», и прочая.
         Якоже бо Василий учаше, собрав ту уноша: душа чисты, нескверньни, телеси худу, кротку беседу и в меру слово Господне: «Яди и питью бесъ плища велика быти, при старых молчати, премудрыхъ слушати, старейшимъ покарятися, с точными и меншиими любовь имети; без луки беседующе, а много разумети; не свереповати словомь, ни хулити беседою, не обило смеятися, срамлятися старейших, к женам нелепымъ не беседовати, долу очи имети, а душю горе, пребегати; не стрекати учить легкых власти, ни в кую же имети, еже от всех честь. Аще ли кто васъ можеть инемъ услети, от Бога мьзды да чаеть и вечных благъ насладится». «О Владычице Богородице! Отъими от убогаго сердца оего гордость и буесть, да не възношюся суетою мира сего» в пустошнемь семь житьи.
         Научися, верный человече, быти благочестию делатель, научися, по евангельскому словеси, «очима управленье, языку удержанье, уму смиренье, телу порабощенье, гневу погубленье, помыслъ чистъ имети, понужаяся на добрая дела, Господа ради; лишаемъ — не мьсти, ненавидимъ — люби, гонимъ — терпи, хулимъ — моли, умертви грехъ». «Избавите обидима, судите сироте, оправдайте вдовицю. Придете, да сожжемъся, глаголеть Господь. Аще будут греси ваши яко оброщени, яко снегь обелю я», и прочее. «Восияеть весна постная и цветъ покаянья, очистимъ собе, братья, от всякоя крови плотьскыя и душевныя. Светодавцю вопьюще рцемъ: “Слава тобе, Человеколюбче!”»
        Поистине, дети моя, разумейте, како ти есть человеколюбець. Богъ милостивъ и премилостивъ. Мы человеци, грешни суще и смертни, то оже ны зло створить, то хощемъ и; пожрети и кровь его прольяти вскоре; а Господь нашь, владея и животомъ и смертью, согрешенья наша выше главы нашея терпить, и пакы и до живота нашего. Яко отець, чадо свое любя, бья, и пакы привлачить е к собе, тако же и Господь нашь показал ны есть на врагы победу, 3-ми делы добрыми избыти его и победити его: покаяньемъ, слезами и милостынею. Да то вы, дети мои, не тяжька заповедь Божья, оже теми делы 3-ми избыти греховъ своихъ и царствия не лишитися.
        А Бога для не ленитеся, молю вы ся, не забывайте 3-х длъ техъ: не бо суть тяжка; ни одиночьство, ни чернечьство, ни голодъ, яко инии добрии терпять, но малым деломь улучити милость Божью.
        «Что есть человекъ, яко помниши и;?» «Велий еси, Господи, и чюдна дела твоя, никак же разумъ человеческъ не можеть исповедати чюдес твоихъ», и пакы речемъ: «Велий еси, Господи, и чюдна дела твоя, и благословено и хвално имя твое в векы по всей земли». Иже кто не похвалить, ни прославляеть силы твоея и твоих великых чюдес и доброт, устроеных на семь свете: како небо устроено, како ли солнце, како ли луна, како ли звезды, и тма и свет, и земля на водах положена, Господи, твоимъ промыслом! Зверье разноличнии, и птица и рыбы украшено твоимъ помыслом, Господи! И сему чюду дивуемъся, како от персти создавъ человека, како образи розноличнии въ человечьскыхъ лицих, — аще и весь миръ совокупить, не вси въ одинъ образ, но кый же своимъ лиць образом, по Божии мудрости. И сему ся подивуемы, како птица небесныя изъ ирья идут, и первее въ наши руце, и не ставятся на одиной земли, но и силныя и худыя идут по всемъ землямъ Божиимь повеленьемь, да наполнятся леси и поля. Все же то далъ Богъ на угодье человекомъ, на снедь, на веселье. Велика, Господи, милость твоя на нас, иже та угодья створилъ еси человека деля грешна. И ты же птиц; небесныя умудрены тобою, Господи; егда повелиши, то вспоють и человекы веселять тобе; и егда же не повелиши имъ, языкъ же имеюще онемеють. «А благословенъ еси, Господи, и хваленъ зело!», всяка чюдеса и ты доброты створивъ и зделавъ. «Да иже не хвалить тебе, Господи, и не веруеть всем сердцемь и всею душею во имя Отца и Сына и Святаго Духа, да будеть проклятъ». 
         Cи словца прочитаюче, дети моя, божествная, похвалите Бога, давшаго нам милость свою: а се от худаго моего безумья наказанье. Послушайте мене: аще не всего приимете, то половину.
        Аще вы Богь умякчить сердце, и слезы своя испустите о гресех своих, рекуще: «Якоже блудницю и разбойника и мытаря помиловалъ еси, тако и нас, грешных, помилуй!» И в церкви то дейте и ложася. Не грешите ни одину же ночь, аще можете, поклонитися до земли; а ли вы ся начнеть не мочи, а трижды. А того не забывайте, не ленитеся, темь бо ночным поклоном и пеньем человекъ побежает дьявола, и что въ день согрешить, а темъ человеекъ избываеть. Аще и на кони ездяче не будеть ни с кым орудья, аще инех молитвъ не умеете молвити, а «Господи помилуй» зовете беспрестани, втайне: та бо есть молитва всех лепши, нежели мыслити безлепицю ездя.
         Всего же паче убогых не забывайте, но елико могуще по силе кормите, и придайте сироте, и вдовицю оправдите сами, а не вдавайте силным погубити человека. Ни права, ни крива не убивайте, ни повелевайте убити его; аще будеть повиненъ смерти, а душа не погубляйте никакояже хрестьяны. Речь молвяче, и лихо и добро, не кленитеся Богомь, ни хреститеся, нету бо ти нужа никоеяже. Аще ли вы будете крестъ целовати к братьи или г кому, а ли управивъше сердце свое, на немже можете устояти, то же целуйте, и целовавше блюдете, да не, приступни, погубите душе своей. Епископы, и попы, и игумены... с любовью взимайте от них благословленье, и не устраняйтеся от них, и по силе любите и набдите, да приимете от них молитву... от Бога. Паче всего гордости не имейте в сердци и въ уме, но рцемъ: смертни есмы, днесь живи, а заутра в гробъ; се все, что ны еси вдалъ, не наше, то твое, поручил ны еси на мало дний. И в земли не хороните, то ны есть великъ грехъ. Старыя чти яко отца, а молодыя яко братью. В дому своемь не ленитеся, но все видите; не зрите на тивуна, ни на отрока, да не посмеются приходящии к вам ни дому вашему, ни обеду вашему. На войну вышедъ, не ленитеся, не зрите на воеводы; ни питью, ни еденью не лагодите, ни спанью; и стороже сами наряживайте, и ночь, отвсюду нарядивше около вои, тоже лязите, а рано встанете; а оружья не снимайте с себе вборзе, не разглядавше ленощами, внезапу бо человекъ погыбаеть. Лже блюдися и пьяньства и блуда, в томъ бо душа погыбаеть и тело. Куда же ходяще путемъ по своимъ землямъ, не дайте пакости деяти отрокомъ, ни своимъ, ни чюжимъ, ни в селех, ни в житех, да не кляти вас начнуть. Куда же поидете, идеже станете, напойте, накормите унеина; и боле же чтите гость, откуду же к вам придеть, или простъ, или добръ, или солъ; аще не можете даромъ — брашном и питьемь: ти бо мимоходячи прославять человека по всем землям любо добрым, любо злымъ. Болнаго присетите; надъ мертвеця идете, яко вси мертвени есмы. И человека не минете, не привечавше, добро слово ему дадите. Жену свою любите, но не дайте имъ надъ собою власти. Се же вы конець всему: страхъ Божий имейте выше всего.               
        Егоже умеючи, того не забывайте доброго, а егоже не умеючи, а тому ся учите, якоже бо отець мой, дома седя, изумеяше 5 языкъ, в томъ бо честь есть от инехъ земль. Леность бо всему мати: еже умееть, то забудеть, а егоже не умееть, а тому ся не учить. Добре же творяще, не мозите ся ленити ни на что же доброе, первое к церкви: да не застанеть вас солнце на постели; тако бо отець мой деяшет блаженый и вси добрии мужи свершении. Заутренюю отдавше Богови хвалу, и потомъ солнцю въсходящю, и узревше солнце, и прославити Бога с радостью и рече: «Просвети очи мои, Христе Боже, иже далъ ми еси светъ твой красный!» И еще: «Господи, приложи ми лето къ лету, да прокъ, греховъ своих покаявъся, оправдивъ животъ», тако похвалю Бога! И седше думати с дружиною, или люди оправливати, или на ловъ ехати, или поездити, или лечи спати: спанье есть от Бога присужено полудне. Отъ чина бо почиваеть и зверь, и птици и человеци.»               
        «Да не зазрите ми, дети мои, ни инъ кто, прочетъ, не хвалю бо ся ни дерзости своея, но хвалю Бога и прославьляю милость его, иже мя грешнаго и худаго селико лет сблюд от техъ часъ смертныхъ, и не ленива мя былъ створилъ, худаго, на вся дела человечьская потребна. Да сю грамотицю прочитаючи, потъснетеся на вся дела добрая, славяще Бога с святыми его. Смерти бо ся, дети, не боячи, ни рати, ни от звери, но мужьское дело творите, како вы Богь подасть. Оже бо язъ от рати, и от звери и от воды, от коня спадаяся, то никтоже вас не можеть вредитися и убити, понеже не будет от Бога повелено. А иже от Бога будет смерть, то ни отець, ни мати, ни братья не могуть отьяти, но аче добро есть блюсти, Божие блюденье леплее есть человечьскаго.»


«На бреге Альты, где Бориса кровь,
Прими, Господь, мою живую душу,
К Тебе и к людям верную Любовь.
Целуя крест, обет я не нарушил.

О, как шумит так любый с детства май,
И птахи сердце ранят щебетаньем!
Господь, прошу: последний раз мне дай
Для исповеди время на прощанье.

Русь-Матушка, прости, твой верный сын,
Исполнив долг свой, нынче уж уходит…
Но будь спокойна, я был не один,
Младое племя на защиту всходит!

Я завещаю, чтоб в твоей земле
С утра иль в час вечернего заката,
Погрязнув лишь в стяжательстве и зле,
Не шли войною боле брат на брата!

Мой Киев-друг, не свидимся с тобой.
И лишь Софии каменные своды
Дадут костям незыблемый покой,
Душе ж дадут пространствие свободы.

Мой дед великий мудрый Ярослав,
Мой отче, были долго мы в разлуке.
Руси Святой, я свою жизнь отдав,
Прииду к вам уж скоро на поруки.

Мой Боже, мя спаси и сохрани,
В Твой Храм войти я будто бы достоин.
Лишь душу мою грешную прими.
Вовеки Твой - простой я русский воин».

Лишь кречет громко крикнул в вышине,
И посох выпал из ослабших дланей…
Скакал уж Князь на боевом коне
Узреть Творца из своих тихих покаяний…
                19 ноября 2012 г.


Рецензии